Paulina

Träning och recept

Nyttig Raw Brownie

Då var det fredag.
För de flesta innebär helger en massa godsaker. Det har det även gjort för mig. Eftersom jag kört sockerfritt ett tag, tänkte jag dela med mig ett av alla recept som har hjälpt mig att hålla mig borta från godis och andra onyttigheter.
Raw Brownie
2 dl valnötter - jag brukar blanda lite, beroende på vad jag har hemma (mandlar, hasselnötter, osv)
2 dl färska dadlar (urkärnade!)
1/2 dl kakao
1 msk mandel-eller jordnötssmör
Liten nypa salt
Några droppar vatten
Lägg nötterna i en matberedare och mixa några sekunder tills de är sönderhackade i småbitar. Tillsätt övriga ingredienser. Degen ska bli sammanhållande och lite klibbig. Tillsätt lite, lite vatten för att få rätt konsistens. 1-2 tsk vatten borde vara tillräckligt. Tryck ut degen i en form (jag använde en ganska liten form). Stoppa in i frysen medan du gör frostingen.
Frosting
1 mogen avokado
Frön från 1 vaniljstång - jag brukar ha i en nypa med vaniljpulver (inte vaniljsocker!)
3 msk flytande honung
1 msk kokosolja
3 msk kakao
Lägg alla ingredienser i en matberedare och mixa tills blandningen är mycket slät. Se till att det inte finns kvar några avokadobitar. Ta ut brownieformen, smeta på frostingen. Förvara i kyl eller frys.
Där har ni det. Låter superskumt med avokadon, ja, men den smakar inte. Den är till för konsistensen. Jag brukar även göra småändringar beroende på vad jag har hemma eller vad jag tycker om. Är till exempel inte så förtjust i honung, så jag har inte i så mycket av det. Har i lite mer kokosolja, nötsmör eller liknande för att få samma konsistens på smeten. Är det inte tillräckligt sött då? Tillsätt lite stevia.
Receptet har jag hittat hos Mitt Gröna Kök.
Taggar: Brownie, Eatclean, Healthy, Raw, Rawbrownie, Rawfood;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: